کد مطلب:36760 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

یاد مرگ روحیه ی فزون طلبی را در انسان از میان برمی دارد











امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه برای ذكر موت خاصیت دیگری نیز ذكر نموده اند:

من اكثر من ذكر الموت رضی من الدنیا بالیسیر[1].

هر كس كه بسیار یاد مرگ كند از دنیا به اندك راضی خواهد شد.

فزون طلبیها و سركشیها در بیشتر موارد ناشی از آن است كه آدمی توهم

[صفحه 292]

جاودانگی دارد و از رفتنی بودن خود غفلت می ورزد و از محرومیتهای خود رنج بیهوده می برد. یاد مرگ به منزله یك واقعیت، آدمی را با این جهان هماهنگ می كند و به او می آموزد كه خواستنهایش را با یك زندگی پایان پذیر متناسب سازد نه با زندگانی پایان ناپذیر. بیشتر مردم چنان زیست می كنند كه گویی مرگی به دنبال نیست و یا به گفته امام علی (ع) با امری یقینی چون مرگ چنان مواجه می شوند كه گویی مشكوكترین امور است. بسیاری از حسنات و فضایل كه در شرع و اخلاق برشمرده شده اند و ما را به كسب آنها ترغیب كرده اند، تنها زمانی میسرند كه آدمی همه چیز را برای خود نخواهد و از دنیا به حد ضرورت قانع گردد. تنها در این صورت است كه می تواند انفاق و ایثار كند. تا كسی قانع و خرسند نشود، پا بر نردبان فضیلت نمی نهد.[2] یكی از نتایج مهم یاد مرگ همین قناعت و روحیه ی انفاق و ایثار است.


صفحه 292.








    1. نهج البلاغه، ج 2، ص 227، بحارالانوار، ج 68، ص 267.
    2. احادیث فراوانی درباره ی قناعت نقل شده است، برای نمونه: از امام علی (ع): اقنع تعز (بحارالانوار، الروضه ج 75، ص 53)، من رضی بقسم الله كان غنیا (بحارالانوار، الروضه، ج 74، ص 171)، اشكر الناس اقنعهم (بحارالانوار، ج 74، ص 422)، المومن یرغب فیما یبقی و یزهد فیما یفنی (بحارالانوار، ج 75، ص 26)، القناعه مال لا ینفذ (نهج البلاغه، كلمات قصار، ش 57). همین روایت از پیامبر (ص) نیز نقل شده است در نهج الفصاحه، جمله 2111، افلح من الی الاسلام و كان عیشه كفافا و قنع به. (نهج البلاغه، ترجمه ابوالقاسم پاینده، انتشارات پاینده، ج 16، جمله 422، ص 80). در اوصاف پارسایان نیز، در باب قناعت بحث مبسوطی آمده است. بدانجا مراجعه شود.